Program MISTRZOWIE KODOWANIA

Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką”.

Bill Gates

Wytyczne projektu edukacyjnego „Mistrzowie Kodowania”, mają na celu upowszechnienie nauki programowania, Realizowany jest przez Samsung Electronics Polska.

Program Mistrzowie Kodowania, dzięki programowaniu, ma na celu rozwijać w dzieciach umiejętności analitycznego i kreatywnego myślenia, które potrzebne są nie tylko specjalistom.

Język Scratch został stworzony właśnie z myślą o dzieciach i młodzieży, żeby uczyć ich podstaw programowania. Programowanie to umiejętność, która coraz bardziej przydaje się w XXI wieku, a ktoś, kto zrobi pierwsze kroki w dzieciństwie może się tym zainteresować i zdobywać dalsze przydatne umiejętności.

Scratch uczy dzieci jak tworzyć własne animacje. Może to być gra komputerowa, historyjka, własna ilustracja, czy komentarz do przeczytanej książki albo jakiegoś pobudzającego wyobraźnie wydarzenia, np. badań Marsa. Po drodze uczą się też podstaw myślenia algorytmicznego i logiki programowania. Z pomocą Scratcha dzieci mogą także realizować wspólne projekty, uczyć się od siebie nawzajem, a działając w grupie rozwijać swoje kompetencje społeczne.

 

Program MISTRZOWIE KODOWANIA w naszej szkole realizowany jest w połączeniu z innowacją programową z informatyki pt. „Programowanie wizualne w kształtowaniu umiejętności myślenia algorytmicznego na podstawie Scratch” .

Cele ogólne innowacji:

  • rozwijanie pasji informatycznych uczniów,
  • poszerzanie kompetencji informatycznych z zakresu posługiwania się komputerem,
  • wprowadzenie pojęcia algorytmu (przepisu działania) oraz programu (zapisu zrozumiałego dla komputera) na przykładach znanych uczniom z życia,
  • poznanie środowiska Scratch,
  • wprowadzenie instrukcji warunkowej,
  • opracowanie projektu prostej gry,
  • wprowadzenie pojęcia zmiennej,
  • wprowadzenie losowości,
  • wprowadzenie mechanizmu komunikatów w środowisku Scratch,
  • opracowanie projektu gry zręcznościowej,
  • opracowanie projektu prostej gry logicznej,
  • opracowanie scenariusza multimedialnej kartki świątecznej.

Zakres innowacji: klasa IVa, IVb, Va PSP i klasa IAG.

Nauczyciele realizujący program i innowację to Dorota Kokoszka i Daniel Makar.